Groene en rode ontdekkingen

Vorige week bracht Tristan uit zijn tuin een heus stuk boomschors mee. Daar zaten pissebedden in en ander kleine diertjes. We wilden met de klas dus op zoek naar bomen en andere diertjes in de natuur. We namen onze onderzoeksfiches van bomen, bladeren en insecten mee en ontdekten zo van alles het bos van onze buurman : paddenstoelen, heel veel lege slakkenhuisjes, eikels en dopjes, noten, mooi gekleurde herfstbladeren… Door dat enthousiasme deden er dan ook nog veel kinderen van onze klas mee aan de herfstwandeling (vestenwandeling) tijdens de werkwinkel afgelopen maandag.

Jasmijn ontdekte een piepkleine parasolpaddenstoel.      

 

 

 

Terwijl we leerden dat gewervelde dieren onderverdeeld worden in verschillende groepen en we dit onderwerp als laatste nog afronden voor het krantje, bracht Nina nog een boek mee over een groep uit de zoogdierenklasse : ‘de katachtigen’. Zaineb, Nina en Noomi zochten op welke soorten katten er zoal bestaan.

    

En voor wie het nog niet opgemerkt had. De lucht was dinsdagochtend heel rood. Sommige kinderen dachten dat dit het noorderlicht was. Toch even nagaan of dit klopte. Julia deed er een onderzoek over. Best ingewikkeld, maar ze kon dit uitstekend uitleggen aan de klas na een filmpje en een tekening ervan te maken op het bord met Iris. Door de bosbranden is er meer stof in de atmosfeer. Hoe meer blauw licht er door het stof verstrooid wordt, hoe roder de lucht. 

    

Er werd ook weer heel hard gewerkt aan de bundels rekenen en taal. Dus welverdiende tijd over om ook nog te kleien, te bouwen met Kapla, te spelen met Playmobil, te knutselen en te tekenen voor Halloween. Echt top!

   

Allemaal pret

We werken nog even verder aan teksten en tekeningen over de dieren in de dierentuin. Hier al een glimp over wat jullie van ons klaskrantje mogen verwachten binnenkort.

Vrije tekst Thirza                                                          Vrije tekst Abel           

Tussendoor worden er ook veel tekenplaten zelf ontworpen. De kleuters vinden het ook plezant om die in te kleuren. Bedankt, klas Koen, dat we mee smoutebollen mochten smullen!                                  

      

Onderzoek van Thirza en Uma

Wist je dat vuurwantsen nuttige insecten zijn? Ze eten dode dieren en ruimen zo de tuin op. Je ziet ze vaak op elkaar zitten omdat ze wel een week lang paren.

    vrije tekst Uma

Plet-pret voor de circusles…

Schilderwerk van Julia                                        

          

De waterpomp bij Uma stond bijna in brand thuis. Het stonk en er was rook. Toen sprong ook het licht uit. Hoe kan dat nu? We leerden dat dit kwam door de elektriciteit. De zekeringen springen dan af. Gelukkig maar! We gingen eens kijken bij de grote elektriciteitskast op school om te weten te komen wat zo’n ‘zekering’ is. In de grote kast op school zijn er wel 34 grote knoppen en een hoofdschakelaar. Op de kast staat een bliksem in een gele driehoek. Dat betekent gevaar voor elektriciteit, … afblijven dus!

En morgen op het forum hoor je wat er met de dromedaris gebeurde.

wantssleutelsstokkendinosaurus

Deze week begon al gezellig druk met een brandoefening en werkwinkels.

We vernissen de beschilderde stokken voor een groot Mikadospel buiten.

Uma, Thirza en Julia gingen buiten op zoek naar kleine diertjes. Ze vonden een vuurwants en begonnen aan een onderzoek erover.

De bladeren vliegen van de bomen, we rapen erop los. Een groepje van de klas verzon er een spel mee en maakte afdrukken van de bladeren. Emile en Noomi meten en tekenen de lengte van een T-rex dinosaurus op de speelplaats. Die dino werd wel 12 meter groot.

 

Timon bracht zijn hangslot mee met draaisleutel. We vonden ook het hangslot van Miranda haar poetshok in de gang. Enkele kinderen gingen verder op zoek naar welke sleutels er nog zoal bestaan (autosleutels, huissleutels, sleutels van kasten en dozen, in allerlei vormen …). We maakten van oude sleutels een ‘mal’ in klei. De dag nadien goten we er kaarsvet in. Alles opgedroogd, maar ai, ons probleem was dat dat we de afdruk van de sleutel er niet meer uit kregen. Dat moeten we dus nog eens anders  uitproberen.

 

warm, warmer, warmst

 

Creatieve maandag

Abel maakt een kleurboek voor de klas.                 Emile en Ebe knutselen met strijkparels.

Mien en Noomi bouwen een parcours met Kapla.

Tristan, Timon en Douwe bouwden dino’s en salamanders met Klickx.

Sportieve (warme) dinsdag

Nieuwe teksten met warme werkjes aan onze vrije tekstenmuur op woensdag

 

van Julia                                                                 van Thirza

Warme bakkers op donderdag die meten, wegen en kneden (mmm, heerlijk koekjesrecept van Douwe)

Zingende vrijdag

Weer een warme week met onze klas.

 

Wat drijft, zinkt niet

Maandag, een nieuwe schoolweek en een lekker weertje, dus we trokken na een voormiddag hard werken naar het parkje en de speeltuin. Er werd ‘Wolfje’ gespeeld en een aantal jongens vonden de vijver wel interessant. Douwe en Timon vonden een sprinkhaan. Ze maakten er een bootje voor… met een blad. Ahoi, kapitein sprinkhaan dreef en overleefde het tot aan de andere kant van de vijver. Wat konden we zo nog laten drijven? Raar, een steen nog wel, op een blad? Vreemd allemaal. Sommige stenen dreven wel, anderen niet.

   

  

 

Daar gingen we dan de dag nadien toch wel wat meer mee doen. Wat drijft, wat zinkt en hoe komt dat nu? Na wat experimenteren kwamen we uit op wat vaststellingen: het hangt af van de stof (materie) hoe licht of hoe zwaar die is, het hangt af van de grootte van dat voorwerp op het water (de oppervlakte)  en van de hoeveelheid water… erin of eronder. Nog veel meer natuurlijk… en toen testten we ook hoe dat zat als we een bootje vouwden. Even gaan kijken hoe we dat moesten maken. Niet te zwaar laden die boot, of ze zinkt!

 

Door dat vouwen met papier, bracht Timon een boek mee om andere dingen te vouwen. We moesten meten om de juiste maten te weten en hij maakte een monster van vouwen, knippen met papier.

 

Julia en Mien werkten dan weer verder aan hun onderzoek over hoe de planeten en aarde ontstonden.

We speelden memory met tweelingen die we vonden in de natuur, creëerden met plasticine en andere materialen…lieten onze fantasie erop los gaan. Thirza, Simone en Julia schilderen bij Ragna een illustratie bij hun vrije tekst. Dat krijgen jullie volgende week te zien.

 

onze 1e schoolweek

Wat een toffe, vrolijke bende is onze klasgroep!         

We maakten kennis met nieuwe klasgenootjes en kinderen van het 2e maakten de eerstejaars wegwijs in onze klas en legden klasafspraken uit. Echt goeie helpers, die meisjes.

Voor het jaarthema ‘tous ensemble’ werkte ieder om beurt in het ‘kunstkot’ bij Ragna om een houten plaatje te versieren. Ook het lied hierover leerden we met Lore erbij.

We ontdekten de bouwhoek, de knutsel -en schildershoek, de leeshoek, oefenden reken -en taalspelletjes op computer. Onze naamkaartjes zijn al klaar en de verjaardagkalender ook bijna. We schreven en stempelden een woord bij een zin in ons zinnig dagboek. De rekenspelletjes waren plezant om wat sommen op te frissen en te tellen. Het 1e leerde al een eerste klank en schreef de letter ‘i’. Dat was even oefenen met het schrijfpotlood. Heel straf hoe lang die eerstes bij de instructie al zo lang konden opletten en werken. Voor het 2e zijn de hoofdletters dan weer nieuw.

In de vakantie zijn we samen veel melktanden verloren. We hebben eens geturfd en geteld hoeveel melktanden we met de hele klas al kwijt zijn : 39! Maar die van Simone moeten we er nog bijtellen, want zij was ziek deze week. Snel weer beter, Simone.

 

Mien en Julia werken al aan een onderzoekje. Binnenkort meer daarover.

In de circusles met Joost speelden we ‘hoepel op’ ;-)

Hopelijk wordt het nog wat beter weer volgende week om meer les en activiteiten buiten te kunnen doen.

Samenwerken… hoe doen we dat? 🤔

Deze week deden we aan:
– meten van een meter, decimeter en morgen de centimeter
– een beetje ruzie maken
– samenwerkingsspelletjes, van eenvoudig naar uitdagender.
– bijscholing ‘outdoor learning’
– een klimaatactie in Zoutleeuw
– vallen (in de vijver) en weer opstaan
– spelen op de speeltuin
– zaadbommen maken
– wandelen naar de bib
– lees- en weetjesboeken kiezen
– slakken meebrengen naar de klas
– praten over vogels
– nadenken over het wel of niet geloven in een God
– genieten van het mooie weer

Meet, meetlat, meter!

De week begon met een dagje rust. Wat was dat welgekomen na zo een mooie editie van de ODD en Tintelfest. Al misten we nog volk, veel meer volk! Volgend jaar met z’n allen aanwezig op 1 van de gezelligste momenten op het jaar!
Dinsdag mochten we in de Passant naar een voorstelling van de Technopolis gaan kijken. We leerden er iets over vloeistoffen, vaste stoffen en gassen. Er vonden wat explosies plaats enzo…
Mathieu en Lars, Freek en Dexter presenteerden hun onderzoek maar bleken toch nog wat meer nood te hebben aan inoefening.
Janne staat ook in de Flair, samen met haar mama. Moeders en dochters die op elkaar lijken was het thema… missie geslaagd!
Vandaag was ons Lobke jarig, 7 jaar is ze geworden. En wat een heerlijk gezonde traktatie! Het leek wel alsof het binnen een paar tellen allemaal opgesmuld was.
We ontdekten vandaag ook wat ‘1 meter’ is. Dat bracht wel enkele grappige taferelen.
“Zoek een voorwerp waarmee je de afstand van de ene naar de andere basketbalpaal kan meten”. Sommigen pakten het groots aan, anderen eerder klein ☺ maar allemaal volhardend naar het resultaat!
We vergeleken de gebruikte voorwerpen, rangschikte ze van klein naar groot. Dat deden we ook met onszelf… en uiteindelijk, kwamen we tot het gebruik van een echte meter. Want… hoe lang was de afstand nu echt? Aan 6 lange takken of 313 plakbandstukjes, daar wisten we nog niet veel mee.
24 meter dus… gelukt!
Morgen werken we ons weekwerk nog wat verder af en zingen we hopelijk een liedje op het forum.

Contacteer Ons

Bedankt voor u bericht, wij zullen u zo snel mogelijk antwoorden.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search