Klas Margaux

Aftellen, niet afschieten

De week vloog weer voorbij. Na de lange herfstvakantie kwamen we met een pak vol ideeën terug naar de klas.

In de praatrondes werd er verteld over het bos, over schieten en jagers in de buurt. Op welke dieren jagen ze? Wat is een fazant? Wat zijn stropers? Boeiende gesprekken waar we nieuwe dingen van opsteken. Zoals de mannetjesfazant is kleurig omdat hij de vrouwtjes wil lokken om te paren, de vrouwtjesfazant is bruin en onopvallend omdat ze zich moet kunnen verstoppen als ze broedt en op haar jongen past. “Help mij, help mij uit de nood, want de jager schiet mij dood”, zongen we dus voor hen op het forum.

Het aftellen naar de komst van Sint is ook begonnen. Abel stelde voor om een aftelkalender te maken met zijn gevonden stok. Er waren veel enthousiaste klasgenoten om daaraan mee te werken. Dat was snel klaar, dus nu aftellen maar!

 

Veel kinderen gingen in de vakantie wandelen en naar het bos. Timon deed er nadien nog wat meer mee. Hij maakte een ‘Herbarium’ met hulp van mama.  Meteen  waren er enkele kinderen  die  mee wilden  helpen.  Douwe, Timon en Tristan vonden een heel speciaal blad, nog nooit van gehoord. We vonden het niet in de boeken, de kaartjes of de onderzoeksfiches.

We probeerden het te vinden via een app (ObsIdentify). De foto en naam ervan volgt nog.  Ook benieuwd?

 

 

Een groepje van de klas kreeg het idee om een ‘corona’-veilige winkel te maken, met handgel en al. Nog meer tellen dus, maar met geld nu!

     

Er werd door Ebe, Simone en Noomi ijverig gewerkt aan de halve tekeningen voor de tentoonstelling in het asielcentrum. Klein misverstandje van waar de andere helft kwam, maar dat wordt opgelost ;-)

 

Na een drukke en boeiende periode werden de portfolio’s besproken en uitgedeeld. TOPPERS!

Dikke verdiend allemaal, die plezante vrije werktijd.

Plakkerig en kleverig

Hier wat sfeerbeelden van onze schoolweek voor de herfstvakantie. We toonden allemaal foto’s van toen we baby en peuter waren, ook van onze mama en papa en grootouders. Grappig om te zien hoe sommige kinderen zo fel op mama of papa lijken toen die zelf klein waren. We legden dit vast in een eigen levenslijn.  Tussen de herhalingsoefeningen door werd er geknutseld, getimmerd, natuurvondsten opgezocht en Mien leerde ons hoe we ‘slime’ moesten maken. Wat een kliederig plakboeltje werd dat :-)

Groene en rode ontdekkingen

Vorige week bracht Tristan uit zijn tuin een heus stuk boomschors mee. Daar zaten pissebedden in en ander kleine diertjes. We wilden met de klas dus op zoek naar bomen en andere diertjes in de natuur. We namen onze onderzoeksfiches van bomen, bladeren en insecten mee en ontdekten zo van alles het bos van onze buurman : paddenstoelen, heel veel lege slakkenhuisjes, eikels en dopjes, noten, mooi gekleurde herfstbladeren… Door dat enthousiasme deden er dan ook nog veel kinderen van onze klas mee aan de herfstwandeling (vestenwandeling) tijdens de werkwinkel afgelopen maandag.

Jasmijn ontdekte een piepkleine parasolpaddenstoel.      

 

 

 

Terwijl we leerden dat gewervelde dieren onderverdeeld worden in verschillende groepen en we dit onderwerp als laatste nog afronden voor het krantje, bracht Nina nog een boek mee over een groep uit de zoogdierenklasse : ‘de katachtigen’. Zaineb, Nina en Noomi zochten op welke soorten katten er zoal bestaan.

    

En voor wie het nog niet opgemerkt had. De lucht was dinsdagochtend heel rood. Sommige kinderen dachten dat dit het noorderlicht was. Toch even nagaan of dit klopte. Julia deed er een onderzoek over. Best ingewikkeld, maar ze kon dit uitstekend uitleggen aan de klas na een filmpje en een tekening ervan te maken op het bord met Iris. Door de bosbranden is er meer stof in de atmosfeer. Hoe meer blauw licht er door het stof verstrooid wordt, hoe roder de lucht. 

    

Er werd ook weer heel hard gewerkt aan de bundels rekenen en taal. Dus welverdiende tijd over om ook nog te kleien, te bouwen met Kapla, te spelen met Playmobil, te knutselen en te tekenen voor Halloween. Echt top!

   

Allemaal pret

We werken nog even verder aan teksten en tekeningen over de dieren in de dierentuin. Hier al een glimp over wat jullie van ons klaskrantje mogen verwachten binnenkort.

Vrije tekst Thirza                                                          Vrije tekst Abel           

Tussendoor worden er ook veel tekenplaten zelf ontworpen. De kleuters vinden het ook plezant om die in te kleuren. Bedankt, klas Koen, dat we mee smoutebollen mochten smullen!                                  

      

Onderzoek van Thirza en Uma

Wist je dat vuurwantsen nuttige insecten zijn? Ze eten dode dieren en ruimen zo de tuin op. Je ziet ze vaak op elkaar zitten omdat ze wel een week lang paren.

    vrije tekst Uma

Plet-pret voor de circusles…

Schilderwerk van Julia                                        

          

De waterpomp bij Uma stond bijna in brand thuis. Het stonk en er was rook. Toen sprong ook het licht uit. Hoe kan dat nu? We leerden dat dit kwam door de elektriciteit. De zekeringen springen dan af. Gelukkig maar! We gingen eens kijken bij de grote elektriciteitskast op school om te weten te komen wat zo’n ‘zekering’ is. In de grote kast op school zijn er wel 34 grote knoppen en een hoofdschakelaar. Op de kast staat een bliksem in een gele driehoek. Dat betekent gevaar voor elektriciteit, … afblijven dus!

En morgen op het forum hoor je wat er met de dromedaris gebeurde.

wantssleutelsstokkendinosaurus

Deze week begon al gezellig druk met een brandoefening en werkwinkels.

We vernissen de beschilderde stokken voor een groot Mikadospel buiten.

Uma, Thirza en Julia gingen buiten op zoek naar kleine diertjes. Ze vonden een vuurwants en begonnen aan een onderzoek erover.

De bladeren vliegen van de bomen, we rapen erop los. Een groepje van de klas verzon er een spel mee en maakte afdrukken van de bladeren. Emile en Noomi meten en tekenen de lengte van een T-rex dinosaurus op de speelplaats. Die dino werd wel 12 meter groot.

 

Timon bracht zijn hangslot mee met draaisleutel. We vonden ook het hangslot van Miranda haar poetshok in de gang. Enkele kinderen gingen verder op zoek naar welke sleutels er nog zoal bestaan (autosleutels, huissleutels, sleutels van kasten en dozen, in allerlei vormen …). We maakten van oude sleutels een ‘mal’ in klei. De dag nadien goten we er kaarsvet in. Alles opgedroogd, maar ai, ons probleem was dat dat we de afdruk van de sleutel er niet meer uit kregen. Dat moeten we dus nog eens anders  uitproberen.

 

warm, warmer, warmst

 

Creatieve maandag

Abel maakt een kleurboek voor de klas.                 Emile en Ebe knutselen met strijkparels.

Mien en Noomi bouwen een parcours met Kapla.

Tristan, Timon en Douwe bouwden dino’s en salamanders met Klickx.

Sportieve (warme) dinsdag

Nieuwe teksten met warme werkjes aan onze vrije tekstenmuur op woensdag

 

van Julia                                                                 van Thirza

Warme bakkers op donderdag die meten, wegen en kneden (mmm, heerlijk koekjesrecept van Douwe)

Zingende vrijdag

Weer een warme week met onze klas.

 

Contacteer Ons

Bedankt voor u bericht, wij zullen u zo snel mogelijk antwoorden.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search